خرید خانه در آلمان

 کشور آلمان در قاره اروپا واقع شده است و نام رسمی آن جمهوری فدرال آلمان می باشد. کشور آلمان با 10 کشور اروپایی مرز مشترک دارد. همسایه های غربی آلمان، کشورهای فرانسه، هلند، لوکزامبورگ و بلژیک هستند و همیاسه های جنوبی، اتریش و سوئیس می باشند و همسایه های شرقی آلمان نیز لهستان و جمهوری چک می شوند و کشور دانمارک، دریای بالتیک و دریای شمال هم در شمال کشور آلمان قرار گرفته اند. مساحت کشور آلمان 357.301 کیلومتر مربع و جمعیت آن حدود 82 میلیون نفر است.

پایتخت قبلی این کشور شهر بن بوده ولی پایتخت فعلی آلمان شهر برلین می باشد. برلین بزرگ ترین شهر آلمان محسوب می شود که بیش از 3 میلیون نفر جمعیت دارد و عنوان پر جمعیت ترین شهر آلمانی را از آن خود کرده است. کشور آلمان دارای ۱۶ ایالت می باشد که بزرگ ترین ایالت بایرن یا باواریا در جنوب آلمان و کوچک ترین آنها ایالت برمن در شمال غربی به شمار می آید. در قلب آلمان رشته کوه های مرکزی قرار دارند، این رشته کوه ها شمال و جنوب کشور آلمان را از هم جدا کرده است. بلندترین کوه آلمان با ارتفاع 2962 متر ارتفاع تسوگ اشپیتسه نام دارد که در جنوب آلمان قرار گرفته است. از طولانی ترین رودهای آلمان می توان به رود راین با 856 کیلومتر و رود الب با 700 کیلومتر اشاره نمود.

قیمت خرید خانه در آلمان و موضوعاتی که در این خصوص باید در رابطه با آن مورد توجه قرار گیرد این موضوع می باشد که آیا آلمان کشور مناسبی برای سرمایه گذاری می باشد یا خیر ؟ در جواب به این پرسش باید اظهار داشت آنچه که یک کشور را به یک فرصت برای سرمایه گذاری تبدیل میکند بررسی آن کشور از نظر ساختار اقتصادی ، حقوقی و مالیاتی می باشد .به این منظور در یک نگاه اجمالی به آمار و ارقام کشور آلمان می پردازیم و آن را از نظر نرخ بیکاری ، تولید ناخالص داخلی و نرخ مالیات بررسی خواهیم کرد. نکته ی اول اینکه نرخ بیکاری در کشور آلمان 4.3 % می باشد. سرانه تولید ناخالص داخلی 3 تریلیون یورو می باشد . مالیات بر در آمد که بر اساس رده شغلی ، حداقل و یا حداکثر میزان درامد و همچنین متاهل و یا مجرد بودن فرد بستگی دارد و از 14 تا 42 % براساس عوامل ذکر شده متغیر می باشد.



با توجه به آمار ذکر شده و هچنین با توجه به رشد اقتصادی کشور آلمان و  نرخ بیکاری این کشور می توان گفت خرید ملک در کشور آلمان فرصت مناسبیست برای افرادی که به دنبال انتقال سرمایه خود می باشند و هچنین افراد علاقمند به سرمایه گذاری در حوزه  املاک و مستغلات می توانند برای خرید ملک در کشور آلمان اقدام کنند.با توجه به اینکه کشور آلمان بر خلاف کشورهایی دیگر نظیر سوئیس و دانمارک هیچ گونه محدودیتی برای خرید ملک ، برای خارجیان قائل نمی باشدو این فرصت را در اختیار سرمایه گذران خارجی قرار داده است ، میتوان اظهار داشت که بازار املاک و مستغلات کشور آلمان فرصت مناسبی برای سرمایه گذاری می باشد .

قیمت خرید خانه در آلمان

قیمت خانه برای زندگی در آلمان متفاوت است و همچنین می تواند به طور گسترده ای در هر ایالت فدرال متفاوت باشد . در مناطق روستایی قیمت بسیار پایین است . بعضی از ایالت های آلمان قیمت های پایین تر نسبت به بقیه دارند . خانه ها و آپارتمان ها در بسیاری از شهرهای بزرگ گران و همچنین در مناطق شهری گران تر هستند . به طور کلی آلمان سابق شرقی ارزان تر از آلمان سابق غربی است ( برای خانه یا آپارتمان مشابه در یک منطقه جمعیتی مشابه ، البته برلین در این مورد استثناء است ) .

قیمت متوسط یک خانه معمولی در آلمان با ۱۴۰ تا ۱۸۰ متر مربع فضای زندگی ، از جمله گاراژ ، کمتر از ۲۶۰ هزار یورو است . اما قیمتها به شدت بر حسب منطقه متفاوت است . چنین خانه ای در شمال به طور متوسط حدود ۲۶۵،۰۰۰ یورو و یا حدود ۱۹۴،۰۰۰ یورو در غرب است . در شرق قیمت چنین خانه ای حدود ۲۴۱،۵۰۰ یورو است . در جنوب آلمان قیمت چنین خانه ای به طور قابل توجهی بیشتر است ، به طور متوسط در حدود ۳۳۳،۰۰۰ یورو ( در بایرن ) و حدود ۳۱۳،۰۰۰ یورو در بادن – وورتمبرگ . در هسن ، در مرکز کشور آلمان قیمت این خانه در حدود ۲۵۸۰۰۰ یورو است .

مراحل کلی خرید ملک درآلمان

جهت خرید ملک در یک کشور اروپایی مانند آلمان، یاری‌گرفتن از وکیل مهاجرت آگاه به قوانین روز، ضروری است؛ هرچند الزامی دراین‌باره وجود ندارد. ارزیابی بازار مسکن در آلمان و برآورد هزینه‌های تقریبی در شهرها و مناطق مختلف این کشور، امر مهم دیگری است که باید به آن‌ها توجه داشت. نکته مهمی که در روند خرید خانه در آلمان اهمیت بالایی دارد، اطلاع از وام مسکن در این کشور است. در آلمان حدود ۶۰ درصد از هزینه ملک به‌صورت وام بانکی قابل پرداخت است که اطلاع از شرایط و نحوه پرداختن آن بسیار مهم است. مراحل خرید خانه در آلمان به شرح زیر می‌باشد:

·         بررسی وام مسکن و دریافت وام در صورت امکان

·         پیدا کردن ملک مناسب

·         بررسی شرایط ملک

·         نوشتن قرارداد در محضر

·         امضاء کردن قرارداد

·         ثبت فروش ملک توسط دفتر اسناد رسمی

·         نهایتاً تا چهار هفته بعد، بایستی مالیات ملک خود را پرداخت کنید.



خرید خانه در آلمان با وام بانکی

افرادی که ساکن کشورهای اروپایی هستند و در این کشورها فعالیت اقتصادی دارند، می‌توانند از وام‌های دولتی استفاده کنند. بعضی از افراد گمان می‌کنند که امکان دریافت وام تنها برای افرادی که تبعه یک کشور هستند وجود دارد؛ اما باید متذکر شد که این‌چنین نیست و حتی افرادی که تنها اقامت را دارند نیز می‌توانند از وام‌های بانکی استفاده کنند، چرا که این دست از افراد نیز همانند شهروندان خود کشور مشغول به کار هستند و از همین جهت می‌توانند از چنین موضوعی بهره‌مند شوند.

 

در آلمان نیز چنین موضوعی وجود دارد و شما برای استفاده از وام بانکی در جهت خرید خانه باید حتما اقامت این کشور را داشته باشید. همچنین باید متذکر شد که وام‌های بانکی در کشورهای اروپایی مثل آلمان بسیار کم‌بهره و طولانی‌مدت هستند. از همین جهت شما می‌توانید به‌راحتی از آن‌ها استفاده کنید و به خرید خانه در آلمان بپردازید.

نحوه خرید خانه در آلمان

با استناد به این قانون، فردی که خارج از اتحادیه اروپا زندگی می کند و قصد دارد به طور موقت و جهت انجام فعالیت های اقتصادی در کشور آلمان زندگی کند، باید اقدام به سرمایه گذاری نماید. این سرمایه گذاری می تواند خرید خانه در آلمان به ارزش 250 هزار یورو و مشارکت در یک پروژه ی منطقه ای درجریان و فعال باشد. به منظور مشارکت در چنین فعالیت اقتصادی، سرمایه گذار باید در حدود 100 هزار یورو برای پنج سال سرمایه گذاری کند. درمجموع، اخذ اقامت آلمان از طریق خرید ملک نیاز به بودجه ای در حدود 350 هزار یورو دارد.

درصورتی که شخص این شرایط را دارا باشد و بتواند سرمایه گذاری را به درستی و با حفظ شرایط مطرح شده انجام دهد، مجوز اقامت موقت 3 ساله برای او و خانواده اش صادر می شود. در این مدت، خانواده ی فرد متقاضی می توانند در این کشور شروع به کار نمایند. در زمان جاری بودن این مجوز، شما قادر خواهید بود حداکثر به مدت 90 روز در شش ماه به کلیه کشورهای عضو شینگن سفر کنید.

پس از 21 ماه از صدور مجوز اقامت موقت آلمان اگر سطح دانش شما از زبان آلمانی در حد B1 (Intermediate) باشد یا پس از 33 ماه ثابت کنید که مهارت های زبان آلمانی تان حداقل در سطح ابتدایی A1 است، می توانید برای مجوز دائم درخواست نمایید. به علاوه نباید این کشور را برای مدت شش ماه چه دائم و چه موقت ترک نمایید.

در نهایت پس از گذشت هفت تا هشت سال می توانید برای دریافت شهروندی و پاسپورت آلمانی اقدام نمایید. شما با داشتن پاسپورت آلمانی مجوز ورود به 188 کشور و جابجایی آزادانه در کشورهای عضو اتحادیه اروپا را خواهید داشت.

آیا با خرید خانه در آلمان می توان اقامت این کشور را بدست آورد؟

پاسخ به این سوال این است که با توجه به قوانین کشور آلمان این امر امکان پذیر نیست برخلاف کشور های دیگر اروپا همانند فرانسه که با خرید مسکن و سرمایه گذاری در آن می توان اقامت ان کشور را بدست آورد، کشور آلمان قوانین خاص خود را دارد و سرمایه گذاری از طریق خرید خانه در آلمان را امکان پذیر نمی داند. متقاضیان امر مهاجرت به اروپا و اقامت کشور آلمان می توانند از طریق دیگر روش های مهاجرتی به اقامت کشور آلمان دست پیدا کنند.

اکثرا در کشورهای اروپایی و عضو شنگن برای خرید ملک و سرمایه گذاری افراد خارجی یک سری موارد و قوانینی وجود دارد که ممانعتی برای افراد خارجی ایجاد می نماید، اما در کشور آلمان هیچ ممنوعیتی و قوانین خاصی برای خرید ملک افراد خارجی ندارد. قیمت ملک در آلمان نسبت به سایر کشورهای اروپایی مناسب تر است همین طور شرایط اقتصادی و زندگی بسیار مناسبی در آلمان وجود دارد. همین امر باعث شده است همه ساله متقاضیان زیادی برای مهاجرت و اقامت آلمان اقدام نمایند.

Comments